tisdag 20 november 2007

Veckomail V47

Hej!

Detta blir ett ganska kort veckomail. I dag tisdag är det alltså deadline för den sista obligatoriska laborationen. Hoppas alla uppfattat det. Efter den rekommenderar jag att ni fokuserar på projektet.

Det är inte så många grupper som bett om att få sina databaser än. Maila alltså mig med ett förslag på användarnamn och lösenord (inte samma som ert normala lösenord) så fixar jag databasen.

Gällande projektet rekommenderar jag att ni gör något minimalistiskt till en början men som får alla delar att fungera (generera XML från databas, transformera med XSLT till två utkanaler). När det väl är på plats är det lätt att bygga ut. Det är svårare om man gör en del, t.ex. en avancerad XML-generering helt klar, för att sedan upptäcka att man egentligen behövde en annan XML-struktur.

Väldigt konkret skulle jag föreslå följande:
1) Handkoda ett XML-dokument enligt den struktur ni tänkt er.
2) Gör två stylesheets; ett för mobil och ett för webb, och försök få allt att funka med ert XML-dokument
3) Skriv PHP-kod som genererar XML-dokumentet dynamiskt från databasen, och se att hela cykeln fungerar.
4) Gör php-kod för att mata in och ändra på information (även denna del ska köras via XSLT), men sannolikt med någon annan underliggande XML-struktur.

När det är klart har ni i princip ett godkänt projekt. Sedan kan ni börja göra utvidgningar och lägga till bättre funktionalitet.

Mvh Björn

Inga kommentarer: