torsdag 25 oktober 2007

Veckomail V43

Hej!
Nu har kursen rullat igång. Jag tänkte ta mig friheten att skicka ett mail varje vecka med olika typer av kursinformation, inklusive förslag på vad man borde ägna sig åt för att ligga i fas (detta framgår dock implicit från deadlines och min fina skiss (http://www.hedin.mobi/TNM065/lasanvisningar/TNM065-outline.pdf) på ordningen momenten bör läsas.

Men först lite information och uppdateringar:

* Registrering: Om ni inte från start var registreradee på kursen måste ni göra det. Detta medför dock inte per automatik att man blir inlagd i Blackboard, det måste jag göra manuellt så därför måste jag få ett mail från de som vill gå kursen. Problemet är dock att nå ut med den informationen till alla, då de som får detta mail ju redan är registrerade. Alltså: Om ni stöter på någon som inte kommer in i Blackboard, be dem maila mig.

* Podcasts: På studieanvisningssidan fanns ett par länkar som pekade på förra årets podcasts. Kolla att ni inte råkar prenumerera på dem. De gamla hade svarta rubriker, de nya har röda rubriker. Aktuella adresser finns i vänsterspalten på kurshemsidan, samt i PingPong.

* 3gp-filer för mobiler: Det var en bruten länk till 3gp-filerna på studieanvisningssidan. Korrekta länkar finns nu i navigationsspalten och i Blackboard.

* Laborationer: Finns på kurshemsidan, http://www.hedin.mobi/TNM065/
Det går förhoppningsvis att göra alla laborationerna (utom eventuellt lab 4) redan nu, alla instruktioner och podcasts ligger uppe.

* Lab 2: En felaktig länk till ett xslt-transformationformulär fanns. Den är nu fixad.

* Blog: Jag glömde att säga att jag lägger upp alla kursmail jag skickar på en blog, så ni har ett arkiv. Det är dessutom bra för de som kommer in i kursen senare.

* Kursbok: Jag rekommenderar boken XML in a nutshell (se starthemsidan). Det går utmärkt att klara kursen endast genom olika internetresurser, men med boken sparar ni sannolikt en del tid. Den är inte heller så dyr (183:- på AdLibris).

---
Aktivitetsförslag v43
=====================

Fokus bör ligga på att komma igång med, och eventuellt bli klar med, lab 1. Deadline är redan tisdag nästa vecka (30/10), men det bör ni förmodligen hinna. Podcastarna och PDF-filerna "Om kursen" och "XML och DTD" ska räcka, men boken ger fördjupningsmaterial och kompletterar podcastarna.

När ni är klara med lab 1, kan ni ge er i kast med lab 2. För denna krävs podcasten/pdf-filen om Namespaces följd av den om XSLT. Deadline för den laborationen är en vecka senare, dvs 6/11.

Det var nog allt för denna vecka, lycka till och hör av er om ni undrar något eller hittar fel på kurssidorna och i labbarna.

Mvh Björn

Inga kommentarer: